Z czym Wam się kojarzy zima? Dla mnie to zapach drewna, obraz rozgrzewającego ognia w kominku, śniegu na podwórku i igloo, które robił mój Tata zamiast bałwana na dworze. Przyjemne, radosne wspomnienia. Ten wyjątkowy czas jest dla większości z nas nacechowany pozytywnie również przez święta Bożego Narodzenia, które dla wielu są okresem radosnym i rodzinnym.

Jak ten czas ma się do ciąży? Wiele kobiet zadaje sobie pytanie czy lepiej rodzić latem czy zimą. Każda z tych pór roku ma swoje plusy i minusy: latem ciężarnej jest za ciepło, zimą pod warstwą swetrów i kurtek czujemy się jak śnieżne kule. Jednak tak samo zimą jak i przez całą ciążę wystarczy odpowiednio o siebie zadbać i ten wymagający czas przestaje być tak trudny.

Jak zadbać o siebie w ciąży zimą?

Przede wszystkim – ubranie

W ciąży zalecane jest ubieranie się na tzw. cebulkę, co pomaga zadbać o odpowiednią temperaturę ciała. Termoregulacja w stanie błogosławionym przebiega trochę inaczej i obrazek odkrytego brzuszka w niedopiętej kurtce nikogo nie powinien dziwić – przegrzanie ciała nie jest wskazane.

Kobiecie w ciąży jest cieplej, ponieważ przyspiesza tempo przemiany materii o ok. 25%. Skutkiem tego jest zwiększenie wydzielania ciepła oraz podwyższenie temperatury ciała.

W kwestii garderoby warto zadbać również o odpowiednie buty. Nie tylko ciepłe, ale i wygodne. Brzuch ciążowy powoduje zmianę w rozkładzie środka ciężkości u kobiet. Łatwiej wtedy o potknięcia i wywrócenia, które na zlodowaciałej brei mogą być bardzo niebezpieczne. Warto zadbać o buty z gumowym, antypoślizgowym bieżnikiem, najlepiej zapinane na rzepy lub suwak. Pamiętaj również o czapce – to przez głowę ucieka najwięcej ciepła, a sama w sobie nie zajmuje dużo miejsca 😊

Aktywność fizyczna i dieta

Obojętnie czy termin porodu mamy na ciepłe czy zimne miesiące aktywność fizyczna i dieta to podstawy dobrego samopoczucia i dbania o siebie w ciąży. Nie należy zapominać o codziennym spożywaniu śniadań, które dają nam energię na cały dzień oraz odpowiedniej dawce warzyw, owoców i zdrowych węglowodanów (ciemne ziarniste pieczywo, kasze, razowe makarony, musli). Warto pamiętać o suplementacji witaminy C, D oraz cynku. Dodatkowo możemy wspierać swoją odporność olejkami eterycznymi.

Pamiętaj, że twoim sprzymierzeńcem jest ruch! Nawet zimą spacery mogą być przyjemnym, relaksującym doznaniem, więc nie rezygnuj z nich. 😊 Każda aktywność fizyczna stymuluje naszą odporność, zabezpiecza przed spadkiem formy, jest możliwością do złapania witaminy D oraz dodaje energii. Po tych aktywnych chwilach nie zapomnij o odpoczynku, relaksie i odpowiedniej dawce snu. Ciężarne kobiety potrzebują często więcej snu niż normalnie i zdecydowanie nie powinny go sobie odmawiać. Sen to zdrowie!

Wspieranie odporności i infekcje

Infekcje w zimowych miesiącach to normalna sprawa. Aby ich uniknąć należy dbać o higienę rąk po powrocie z miejsc publicznych, pomocnym może być żel antybakteryjny, który możemy mieć zawsze ze sobą. Przyszła mama powinna zadbać również o powietrze w mieszkaniu – pokoje należy wietrzyć oraz nawilżać (np. dyfuzorem z olejkami eterycznymi), ponieważ ogrzewanie osusza powietrze niekorzystnie wpływając na nasz organizm.

Jeśli pomimo starań złapiemy infekcję pamiętajmy, że po wsparcie możemy sięgnąć do natury. Leczenie warto zacząć od wypróbowanych domowych metod jak mleko z miodem, kanapki z czosnkiem, inhalacje, nawilżanie powietrza, olejki eteryczne, napar z miodem, aronią, maliną, kardamonem i imbirem (PAMIĘTAJMY, że imbir jest przyprawą pikantną, niezalecaną w pierwszym trymestrze ciąży). Jeśli naturalne sposoby nie działają należy udać się do lekarza w celu konsultacji i badań. Przewlekłe przeziębienia choć z pozoru nie straszne w dłuższym okresie czasu mogą wpłynąć na stan maluszka oraz samej przyszłej mamy.

Chwile przyjemności

Ostatnim elementem dbania o siebie w ciąży jest CZERPANIE PRZYJEMNOŚCI Z DNIA. Jest to punkt, o którym nie możemy zapominać nie tylko w okresach zimowych, ale w całym naszym dziewięciomiesięcznym stanie. Dbając o odpowiedni poziom endorfin i zadowolenia w ciągu dnia wspieramy swoją odporność, myśli i energię, a dobrze zaopiekowane emocje są niesamowitą mocą. Dlatego pamiętajcie o dawaniu sobie przyjemności – nie muszą być to duże rzeczy. Wyspanie się, ulubiony film, gotowanie, sex czy długa kąpiel w wannie z książką mogą skutecznie poprawić humor i nie ma co sobie ich odmawiać 😊

Okres ciąży zimą jak widać nie jest taki straszny jak go malują. Z pewnością brak większej ilości słońca, tęsknota za ulubioną sukienką czy możliwością chodzenia boso potrafi czasami przygnębić jednak i w tym czasie możemy znaleźć wiele powodów do radości, uśmiechu i relaksu. Przestrzegając podstawowych zasad higieny, wspierając swoją odporność i dbając o swój komfort emocjonalny uda się przetrwać ten czas spokojnie i bez nieprzyjemnych zdarzeń, a myśl o przyszłych narodzinach potrafi zmniejszyć znaczenie drobnych niedogodności 😊